Akillesjänne kipu – akillesjänteen tendinopatian oireet, syyt, ehkäisy ja hoito

Akillesjänteen kivuliaan tilan, tendinopatian, aiheuttaa tyypillisesti liiallinen rasitus, joka johtaa kivun, jäykkyyden ja arkuuden esiintymiseen akillesjänteessä, erityisesti liikunnan tai fyysisen rasituksen yhteydessä.

Akillesjänne tendinopatian oireisiin kuuluu myös aamulla akillesjänteen jäykistyminen sekä jänteen paksuuntuminen ja kosketusherkkyys. Tämä ongelma on tavallinen sekä aktiivisesti urheilevien että vähemmän liikkuvien keskuudessa usein keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla henkilöillä.

Akillesjänne kipu ja akillesjänteen tendiopatian oireet, syyt, ehkäisy ja hoito fysioterapeutilla Askelklinikka Turku

Mikä on akillesjänne kipu?

Akillesjänteen kipu eli akillesjänteen tendinopatia, joka johtuu tavallisesti liikarasituksesta, pyritään hoitamaan ensisijaisesti ilman kirurgisia toimenpiteitä.

Kipu voi tuntua akillesjänteen alueella rasituksen jälkeen mutta myös säteillä siitä muualle jalkaan esimerkiksi sääreen. Kipu saattaa tuntua myös jalanpohjassa.

Meillä Askelklinikalla on alaraajojen jännevammojen hoidon vankka asiantuntemus ja kokemus, tarjoamme tehokkaita hoitokeinoja leikkaukseen turvautumatta. Tervetuloa.

Akillesjänteen tendinopatian oireet

Akillesjänteen tendinopatia aiheuttaa kipua siinä kohdassa, missä pohkeen suuret lihakset kiinnittyvät kantaluuhun kantapäässä tai akilesjänteen keskiosissa.

Kipu korostuu tyypillisesti fyysisen aktiivisuuden, kuten urheilun tai raskaan työn, aikana. Erilaiset aktiviteetit, jotka sisältävät intensiivistä pohkeen käyttöä kuten juoksu tai harjoittelu ylämäessä, voivat lisätä oireiden voimakkuutta.

Akillesjänteen tendinopatian oireita ovat:

• Liikkeen, kosketuksen tai venytyksen aikana ilmenevä kipu
  • Herkkyys akillesjänteessä
  • Jäykkyys akillesjänteessä aamuisin ja liikkeelle lähtiessä.
  • Mahdollinen paksuuntuma akillesjänteessä, joka eroaa terveen jalan tilasta tunnusteltaessa

Akillesjänne kipu – akillesjänne tendinopatia syyt

Akillesjänteen kiputilan, tunnettu nimellä tendinopatia, tarkkaa alkuperää ei ole täysin ymmärretty. Vaikka yleisesti ajatellaan ylikuormituksen olevan keskeinen tekijä tämän vaivan taustalla, tutkimukset osoittavat, että se voi myös kehittyä henkilöillä, jotka eivät altista akillesjännettään suurille rasituksille.

Tämä viittaa siihen, että akillesjänteen tendinopatian syntyyn voi vaikuttaa useita erilaisia tekijöitä, kuten biomekaaniset seikat, genetiikka, ja mahdollisesti jopa elämäntavat ja yleinen terveydentila. Tämän monimutkaisuuden vuoksi akillesjänteen tendinopatian hoito vaatii yksilöllistä lähestymistapaa, joka ottaa huomioon sekä fyysiset että mahdolliset muut vaikuttavat tekijät.

Juoksijan akillesjänteen kipu ja tulehdus ovat vaivoja, jotka voivat merkittävästi vaikeuttaa niin harjoittelua kuin arkielämääkin.

Jalan ylipronaatio/supinaatio saattaa muuttaa kantaluun asentoa niin, että alkaa hankaamaan akillesjänteeseen.

Fysioterapiassa korostetaan ensimmäisenä toimenpiteenä yleensä kuormituksen säätelyä. Tämä ei tarkoita täydellistä lepoa, vaan harjoitusmäärien mukauttamista niin, ettei jänne pääse ärsyyntymään lisää. Harjoittelua voidaan jatkaa, mutta on viisasta välttää liikaa akillesjännettä kuormittavia aktiviteetteja.

Pohkeen vahvistaminen muodostaa olennaisen osan akillesjänteen kivun hoitoa, sillä vahvat pohkeen lihakset tukevat ja vähentävät jännealueen kuormitusta. Tämän lisäksi jänne ja sen ympärillä oleva alue hyötyvät säännöllisestä harjoittamisesta, mikä auttaa lievittämään kireyttä ja edistämään joustavuutta.

Fysioterapia tarjoaa yksilöllisesti räätälöityjä hoitoja ja harjoituksia, jotka ovat tehokkaita akillesjänteen kivun ja tulehduksen hoidossa. Manuaalinen terapia, kuten hieronta ja mobilisointi, yhdessä erityisten harjoitteiden kanssa, voi merkittävästi parantaa tilannetta ja edistää paranemisprosessia.

Kuormituksen hallinta on keskeistä kuntoutuksessa, ja on tärkeää oppia tunnistamaan, milloin ja kuinka paljon akillesjännettä voi turvallisesti kuormittaa.

Kuntoutusprosessissa voidaan myös hyödyntää tukia tai ortooseja, jotka auttavat vähentämään kuormitusta jännealueella ja tukevat näin paranemista.

Kuitenkin, kuntoutuksen aikana on syytä muistaa, että paraneminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. On tärkeää noudattaa ammattilaisen ohjeita ja välttää kiirehtimästä takaisin täyteen harjoitusmäärään.

Kuuntelemalla kehoa ja toimimalla harkiten voi juoksija palata lajiinsa vahvempana ja kivuttomana.

Akillesjänteen kivun ehkäisy ja itsehoito

Akillesjänteen kipu voi johtua monista syistä, kuten akillesjänne tulehduksesta, kireistä akillesjänteistä, tai akillesjänteen venähdyksestä.

Kipu voi ilmetä sekä levossa että kävellessä, ja se voi olla merkki tulehtuneesta akillesjänteestä tai jopa kroonisesta akillesjänteen tulehduksesta.

Onneksi on olemassa useita itsehoitokeinoja, jotka voivat auttaa lievittämään oireita ja edistämään paranemista.

Akillesjänteen tulehdus teki jalan niin kipeäksi, että jokainen askel sattuu. Mikä auttaa ensihätään?

Lepo ja kylmähoito: Akillesjänne kipeä -tilanteessa ensimmäinen askel on vähentää rasitusta jännealueella ja levätä. Akillesjänteen kipu levossa voi helpottua kylmäpakkauksien avulla, jotka vähentävät tulehdusta ja lievittävät kipua.

Tulehduskipulääkkeet: Käytä tulehduskipulääkkeitä lyhytaikaisesti lievittämään kipua ja tulehdusta. Tämä voi olla erityisen hyödyllistä akillesjänne tulehdus -tapauksissa.

Venytys ja vahvistus: Tärkeää on löytää syy miksi akillesjänne oireilee. Kireä akillesjänne voi pahentaa oireita. Säännölliset venytys- ja vahvistusharjoitukset voivat auttaa lievittämään kireyttä ja vahvistamaan jännettä. Keskity erityisesti akillesjänteen ja pohkeen alueen venytykseen.

Tukisiteet ja -välineet: Joissakin tapauksissa akillesjänteen tukeminen erityisillä siteillä tai ortoottisilla välineillä voi auttaa lievittämään kipua ja ehkäisemään jatkuvaa rasitusta.

Hieronta ja fysioterapia: Akillesjänteen peritendiniitin ja muiden jännevammojen kohdalla hieronta ja erityisesti fysioterapia voivat olla tehokkaita hoitomuotoja. Ne voivat auttaa parantamaan liikkuvuutta ja vähentämään kipua.

Kroonisen tulehduksen hoito: Krooninen akillesjänteen tulehdus hoito vaatii pitkäjänteisempää lähestymistapaa, joka voi sisältää yllä mainittujen hoitokeinojen lisäksi myös erikoistuneempia menetelmiä, kuten iskuaaltoterapiaa tai PRP-injektioita (platelet-rich plasma).

Muista, että vaikka nämä itsehoitokeinot voivat tarjota helpotusta, on tärkeää konsultoida terveydenhuollon ammattilaista kuten fysioterapeuttia, jos kipu on voimakasta tai jatkuu pitkään. He voivat tarjota yksilöllisiä neuvoja ja hoitosuunnitelmia tilanteesi mukaan.

Akillesjänteen tendinopatian hoito

Akillesjänteen tendinopatian hoito keskittyy pääasiassa leikkauksettomaan kuntoutukseen. Fysioterapeutti laatii sinulle räätälöidyn hoito-ohjelman, joka sisältää sinun tarpeitasi ja arkeasi tukevia harjoituksia.

Akillesjänteen tendinopatia fysioterapia

Jalan ryhdin/asennon korjaaminen vähentävät akillesjänteeseen kohdistuvaa ylimääräistä rasitusta.

Akillesjänteen tendinopatian kuntoutuksen keskeisiä elementtejä ovat erilaiset jännettä kuormittavat harjoitukset, jotka sekä vahvistavat että venyttävät akillesjännettä. Harjoitusten tulee olla asteittain eteneviä ja niiden on oltava jatkuvia parhaan tuloksen saavuttamiseksi.

Vaikka akillesjänteen ongelmat saattavat vaatia liikuntatottumusten muuttamista, kokonaan toimettomana pysyminen ei yleensä edistä paranemista. Sen sijaan maltillisen intensiteetin liikunnan jatkaminen on suositeltavaa ja voi olla osa tehokasta hoitoa.

Jos akillesjänteen tendinopatia ei vastaa hoitoon toivotulla tavalla ja sen vakavuusasteen perusteella, leikkaushoitoa saatetaan pitää vaihtoehtona kolmen ja kahdentoista kuukauden konservatiivisen hoidon jälkeen.

Akillesjänteen tendinopatian leikkaushoito

Leikkaus suunnitellaan aina potilaan yksilöllisen tilanteen mukaan, ja sen avulla pyritään saavuttamaan myönteiset tulokset. Tyypillisesti potilaat palaavat leikkauksen jälkeen entisenlaiseen liikuntakykyynsä, mitä heillä oli ennen tendinopatian kehittymistä.

Leikkauksen jälkeinen toipuminen sisältää mahdollisesti fysioterapian, johon sinut ohjataan tarpeen mukaan. On myös huomionarvoista, että hyvä suuhygienia voi olla osa onnistunutta toipumisprosessia leikkauksen jälkeen.

Fysioterapeutti Akillesjänteen tendinopatia

Varaa tästä aika Askelklinikan fysioterapiaan.

Akillesjänteen tendinopatia ja apuvälineet

Akillesjänteen tendinopatian hoidossa voidaan käyttää erilaisia apuvälineitä, kuten teippauksia ja ortooseja, jotka auttavat vähentämään jännealueen kuormitusta ja lievittämään kipua. Käyttämällä näitä apuvälineitä yhdessä muiden hoitomuotojen, kuten fysioterapian ja venyttelyn, kanssa voidaan edistää paranemista ja nopeuttaa toipumista.

Usein kysyttyä akillesjänteen tendinopatiasta

Mitä on akillesjänteen tendinopatia?

Akillesjänteen tendinopatia on tila, jossa akillesjänne kärsii kroonisesta ylirasituksesta, aiheuttaen kipua, jäykkyyttä ja turvotusta.

Mitä akillesjänteessä tapahtuu, kun se kipeytyy?

Kun akillesjänne kipeytyy, ylirasitus voi aiheuttaa tulehduksen, joka ärsyttää ja turvottaa kudosta, mahdollisesti aiheuttaen pieniä repeämiä ja voimakasta kipua. Pitkittyessään tulehdus voi johtaa arpikudoksen muodostumiseen jänteeseen, mikä voi heikentää sen toimintaa ja lisätä vaurioriskiä.

Mitkä ovat akillesjänteen tendinopatian syyt?

Yleisiä syitä ovat ylikuormitus, epäsopivat urheiluvälineet ja huono jalkojen asento.

Nilkan liikkuvuus – akillesjänteen kipu

Akillesjänteen kipu voi rajoittaa nilkan liikkuvuutta.

Mitkä ovat akillesjänteen tendinopatian oireet?

Oireita ovat akillesjänteen kipu, erityisesti liikunnan aikana tai aamuisin, sekä jänteen paksuuntuminen.

Miten akillesjänteen tendinopatiaa hoidetaan?

Hoito sisältää levon, fysioterapian, tulehduskipulääkkeet ja harvoin leikkauksen.

Kuinka kauan akillesjänteen tulehdus ja kipu voivat kestää?

Akillesjänteen tulehdus ja kipu voivat kestää muutamasta päivästä useisiin kuukausiin riippuen vamman vakavuudesta ja hoidosta.

Milloin mennä lääkärin vastaanotolle akillesjänteen tendinopatian takia?

Mikäli kipu on voimakasta, pitkäkestoista tai itsehoito ei helpota oireita.

Miten akillesjänteen tendinopatiaa kuntoutetaan?

Kuntoutus koostuu venytyksistä, vahvistusharjoitteista ja kuormituksen säätelystä.

Milloin tehdään akillesjänteen tendinopatian leikkaus?

Leikkaushoitoa harkitaan, jos muut hoitomuodot eivät ole tehokkaita 3–12 kuukauden kuluessa.

Urheilijoille, esim jalkapalloilijoille, voi tulla akillesjänteen repeämä. Voiko se tulla myös tavalliselle kuntoilijalle ja miten sen voi välttää?

Akillesjänteen repeämä voi tulla myös tavalliselle kuntoilijalle. Sen välttämiseksi on tärkeää harjoittaa oikeanlaista lämmittelyä, venyttelyä ja vahvistaa jalkojen lihaksia.