Kinesioteippaus apuna alaraajavaivoihin

Teippaus on monikäyttöinen hoitomuoto alaraajafysioterapiassa. Hoidon aikana asiakkaan iholle kiinnitetään teippiä, jota voidaan pitää useita päiviä. Teippaustekniikoita on paljon ja Askelklinikan fysioterapeutti osaa valita juuri sinun vaivaasi sopivan teippaustekniikan. Se voi olla joko kinesioteippaus, urheiluteippaus tai dynaaminen teippaus.

Kinesioteippaus - urheiluteippaus alaraajojen hoitoon fysioterapeutti Turku Askeliklinikka Turku

Kinesioteippaus

Kinesioteippaus on sensorinen eli aistimukseen ja tuntoon perustuva teippausmuoto, jossa fysioterapeutti kiinnittää asiakkaan iholle teippiä. Kinesioteippi on joustavaa, hengittävää ja ihoystävällistä teippiä. Kinesioteippiä käytetään yleisimmin vähentämään kipua ja lisäämään liikkuvuutta sekä lihasvoimaa. Menetelmää voidaan käyttää myös tukemaan elimistön omaa paranemisprosessia kuten verenkierto- ja lymfajärjestelmää.

Urheiluteippaus

Urheiluteippaus on lihasten ja nivelten tukemiseen tai liikkeen rajoittamiseen perustuva teippausmuoto. Sitä käytetään kun halutaan jämäkämpää tukea lihaksille ja nivelille. Teippi on laadultaan jämäkkää ja joustamatonta. Urheiluteippausta käytetään yleisesti lihasten venähdys- ja revähdysvammoissa, nivelsidevenähdyksissä ja osittaisissa repeämissä, jännevaivoissa ja urheilusuorituksen aikana tukemaan lihaksia ja niveliä ja rajoittamaan niiden liikkuvuutta

Urheiluteipillä saadaan hyvin ryhdistettyä jalkaa varvas,päkiä,jalkaterä ja kantapää kivuissa.

Dynaaminen teippaus, dynamic tape

Dynaaminen teippaus on teippausmuoto, jolla kevennetään kudokseen kohdistuvaa kuormitusta teipin avulla. Teippi on tehty synteettisistä materiaaleista ja se joustaa 4-suuntaan suuntaan. Dynaaminen teippi on ikään kuin iholle laitettavaa kuminauhaa, joka tukee lihasten ja nivelten liikettä ja näin tekee liikkeestä usein kivuttomampaa. Dynaaminen teippaus on erittäin käyttökelpoinen teippausmuoto eri puolilla kehoa. Sitä voidaan käyttää esim. alaraajojen, selän ja olkapään vaivojen hoidossa. Dynaaminen teippaus voi muistuttaa kinesioteippausta, mutta eroaa ominaisuuksiltaan hyvinkin paljon kinesioteippauksesta.

Käytämme eri teippausmuotoja alaraajavaivojen hoidossa

Plantaarifaskiitin teippaus

Plantaarifaskiitin hoidossa voidaan käyttää eri teippausmenetelmiä. Urheiluteippi tarjoaa vahvemman tuen verrattuna kinesioteippiin. Tämä teippausmenetelmä lievittää kipua ja tukee jalkapohjan kaarta, edistäen nopeampaa toipumista. Dynaamisella teippauksella voidaan vähentää ärtyneiden kudosten kuormittumista ja näin lievittää kipua.

Nilkan teippaus

Nilkan teippaus on tehokas hoito nyrjähdyksiin, venähdyksiin, jännetulehduksiin ja yleiseen heikkouteen. Se tarjoaa lisätukea ja rohkaisee liikkumaan turvallisesti toipumisvaiheessa. Teippaus vakauttaa nilkkaa ja lievittää kipua, edistäen aktiivista elämäntapaa.

Polven teippaus

Polven teippausta käytetään polvikivun hoidossa. Teippauksella voidaa tukea polvea, ja estää yliojentumista ja kiertymistä sekä aktivoida ympäröiviä lihaksia. Teippaus ohjaa polven liikeratoja, tarjoten suojaa ja parantaen liikkuvuutta.

Lonkan teippaus

Lonkan teippaus tukee lonkan alueen lihaksia ja niveliä, parantaen liikkuvuutta ja vähentäen kipua. Se on hyödyllinen hoitomuoto esimerkiksi lonkan bursiitin, lihasten ylikuormituksen ja nivelrikon hoidossa. Teippaus edistää lonkan alueen terveyttä ja toiminnallisuutta.

Alaselän teippaus

Alaselän teippaus tarjoaa tukea ja lievitystä alaselän kiputiloihin, kuten iskias, lihaskireydet ja epästabiilisuus. Teippaus auttaa vähentämään kipua, parantamaan asentoa ja edistämään luonnollista liikkuvuutta. Se on osa kokonaisvaltaista alaselän hoitoa.

Teippauksesta apu fysioterapeuttiseen kuntoutukseen

Teippaustekniikoita voidaan käyttää akuutin kivun tai vamman hoidossa rauhoittamalla tilannetta vähentämällä kudosärsytystä ja kipukohtaan kohdistuvaa kuormitusta.

Alaraajafysioterapiassa eri teippauksilla voidaan auttaa asennon korjaamisessa tukien oikeanlaista alaraajojen asentoa ja auttaa myös asiakasta tekemään enemmän omatoimista kuntoutusta kotona.

Näin teippaus etenee:

1. Alkuhaastattelu. Ennen teippausta keskustelemme kanssasi vaivasta ja siitä, miten se näkyy arjessasi. Selvitämme vaivan perimmäisen syyn, jotta teippaus osataan kohdistaa oikeisiin vaikuttaviin rakenteisiin ja liikesuuntiin.

2. Alaraajatutkimus- ja analyysi. Perehdymme vaivaasi huolellisesti tutkimalla asentoasi ja liikkumistasi sekä tunnustelemalla kehoasi. Analyysin perusteella sovimme kanssasi hoitosuunnitelman ja valitsemme sinulle sopivan teippaustekniikan.

3. Teippaus vastaanotolla. Alaraajojen ongelmiin erikoitunut fysioterapeuttimme tekee teippauksen vastaanotolla. Käytämme kinesioteippausta, urheiluteippausta ja dynaamista teippausta

4. Teippaus kotona. Opastamme sinut tekemään teippautekniikat omatoimisesti esimerkiksi nilkan ja polven hoidossa. Perusperiaatteet on helppo omaksua näytettäessä tai videon opastuksella.

Kinesio-, urheilu- ja dynaamisen teippauksen eri tekniikat

Erilaiset teippaustekniikat perustuvat eri teippien eri ominaisuuksien hyödyntämiseen. Eri teippauksia voidaan käyttää erikseen tai niitä voidaan yhdistellä keskenään. Tärkeintä on että teippauksella on aina joku tarkoitus ja teipillä halutaan saada aikaan hyötyä ja apua asiakkaan kuntoutumisessa.

1. Lihasaktivointi ja -rentoutus

Tämä tekniikka keskittyy lihasten toiminnan tukemiseen, joko aktivoimalla heikentyneitä lihaksia tai rentouttamalla ylikuormittuneita lihaksia. Teippi asetetaan lihaksen päälle sen toimintasuunnan mukaisesti, joko venytettynä tai ilman venytystä riippuen siitä, halutaanko stimuloida vai rentouttaa lihasta. Heikon lihaksen kohdalla aktivoitumista pyritään teippauksella lisäämään, yliaktiivisella puolestaan vähentämään

2. Nivelten tukeminen

Nivelten tukeminen on keskeistä erityisesti nilkan ja polven alueella, missä vammat ovat yleisiä. Teippiä käytetään parantamaan nivelten vakautta ja ohjaamaan liikettä, mikä auttaa vähentämään vammautumisriskiä ja tukemaan vaurioituneen nivelen paranemista.

3. Asennon korjaus

Asennon korjaustekniikka keskittyy parantamaan kehon biomekaanista linjausta, esimerkiksi korjaamalla ylipronaatiota tai supinaatiota jalkaterässä. Teippi asetetaan strategisesti ohjaamaan ja tukemaan oikeaa asentoa, mikä auttaa vähentämään epätasaisen kuormituksen aiheuttamia ongelmia.

4. Turvotuksen ja hematoomien hoito

Tämä tekniikka hyödyntää teipin kykyä kohottaa ihoa, mikä muun muassa parantaa lymfakiertoa ja edistää nesteiden poistumista kudoksista. Teippi asetetaan iholle aaltoilevina kaistaleina, mikä auttaa vähentämään turvotusta ja nopeuttamaan mustelmien paranemista.

5. Kiputilojen lievitys

Kiputilojen lievityksessä teippausta käytetään vähentämään kudosärsytystä ja moduloimaan kipusignaaleja. Teippauksen avulla voidaan vaikuttaa hermoston toimintaan ja vähentää kivun aistimista, mikä on hyödyllistä monenlaisten alaraajavaivojen, kuten plantaarifaskiitin, akillesjänteen tendinopatian tai polvikivun hoidossa.

Kinesioteippauksen tekee kokenut fysioterapeutti

Alaraajojen teippauksen onnistuminen vaatii kokenutta teippaaja ja tietoa lihasten kulkusuunnista ja toiminnoista. Varaa aika teippaukseen.

Kinesioteippaus, urheiluteippaus ja dynaaminen teippaus hinta

Kinesioteippaus on osa kokonaisvaltaista alaraajafysioterapiaa. Teemme asiakkaillemme alaraajatutkimuksen jälkeen hoitosuunnitelman, jossa selviää teippauksen tarve ja hinta.

Usein kysyttyä kinesioteippauksesta

Kinesioteippaus on fysioterapeutin käyttämä hoitomuoto, joka tukee ja lievittää tuki- ja liikuntaelinvaivoja. Se perustuu sensoriseen vaikutukseen, jossa teippi kiinnitetään iholle vaikuttamaan ihon alla oleviin reseptoreihin, faskiaan ja lihaksiin.

Kinesioteippi on erikoisteippi, joka on suunniteltu olemaan venyvää, joustavaa ja ihoa hengittävää. Se ei ärsytä ihoa, on mukava käyttää, kestää vettä ja pysyy iholla 3–8 päivää, tarjoten jatkuvaa tukea ja lievitystä.

Kinesioteippausta käytetään laajasti erilaisten kiputilojen lievitykseen, liikkeen ohjaamiseen, asennon korjaamiseen ja turvotuksen vähentämiseen. Se on tehokas työkalu fysioterapiassa, joka auttaa parantamaan liikkuvuutta ja nopeuttamaan toipumista.

Kinesioteippaus auttaa asennon korjaamisessa, tukien oikeanlaista asentoa ja edistäen omatoimista kuntoutusta. Se rauhoittaa myös akuuttia kipua ja vähentää kudosärsytystä, tukien nivelten toimintaa ja edistäen kudosten paranemista sekä vähentäen turvotusta ja kipua.

Teippaustekniikoita on useita, ja ne valitaan yksilöllisesti perustuen esitietoihin, asiakkaan haastatteluun ja tutkimukseen. Tekniikat vaihtelevat lihastoiminnan aktivoinnista ja rentoutuksesta niveltuen ja liikkeen ohjaukseen sekä turvotuksen hallintaan.

Kinesioteippi on 2-suuntaan venyvää ja joustavaa, toisin kuin kova urheiluteippi, ja se on suunniteltu olemaan hengittävää eikä rajoita liikkuvuutta. Urheiluteippiä käytetään tarjoamaan tiukkaa tukea ja rajoittamaan liikkuvuutta, erityisesti vammojen ehkäisyssä ja hoidossa.

Urheiluteippausta käytetään tukemaan lihaksia ja rajoittamaan niiden liikkuvuutta, erityisesti vammojen ennaltaehkäisyssä ja jälkihoidossa. Se on tehokas lihasten venähdys- ja revähdysvammoissa, nivelsidevenähdyksissä, osittaisissa repeämissä ja jännevaivoissa.

Dynaamisen teippauksen avulla vähennetään kudoksiin kohdistuvaa kuormitusta ja näin edesautetaan vammojen paranemista sekä mahdollistetaan kivuttomampaa liikkumista.

Dynaaminen teippi on materiaaliltaan elastista ja 4-suuntaan suuntaan venyvää. Teippi on suunniteltu toimimaan mekaanisesti, sen tarkoituksena on muuttaa liikeratoja ja siirtää energiaa takaisin liikkeeseen, kuitenkin rajoittamatta liikerataa.