Patellofemoraalinen kipu – oireet, syyt, ehkäisy ja hoito

Patellofemoraalinen kipu tai kipuoireyhtymä, engl. patellofemoral pain syndrome, on aktiivisten nuorten kokeman polven etuosan kivun tavallisimpia syitä. Tämä vaiva ilmenee useimmiten 15-30-vuotiaiden miesten ja naisten keskuudessa, mutta on erityisen tavallinen teini-ikäisten tyttöjen parissa. Vaiva johtuu tiettävästi polvilumpion ja reisiluun välistä nivelpintaa koskevasta ylikuormituksesta. Kivun aiheuttajia voi olla monia, kuten lihasten jäykistymistä tai heikkoutta, polven ja nilkan virheellisiä asentoja sekä liiallista rasitusta.

Patellofemoraalinen kipu fysioterapeutti Turku Askeliklinikka Turku

Mikä on Patellofemoraalinen kipuoireyhtymä (PFSS VAI PFPS)?

Patellofemoraalinen kipuoireyhtymä on monenlaisia polvikipuja sisällään pitävä termi. Tämä kipu, joka paikantuu usein polven etuosaan, voi aiheutua polvilumpion ja reisiluun välisen nivelen ongelmista tai ympäröivän pehmytkudoksen ärtymisestä. Nykynäkemyksen mukaan tähän kipuluokkaan lukeutuvat myös ilmiöt kuten juoksijan polvi ja kondromalasia.

Patellofemoraalinen kipuoireyhtymä voi helpottaa ohjatulla liikuntaharjoittelulla

Patellofemoraalista kipuoireyhtymää voivat joutua kokemaan niin nuoret urheilijat kuin vähemmän aktiivista elämäntyyliä noudattavat työikäiset ja ikääntyneet henkilöt. Yleisintä patellofemoraalinen kipu on teini-ikäisten naisten keskuudessa.

Patellomoraalinen kipu oireet

Polvilumpion alueella tai sen lähellä ilmenevä kipu on tyypillistä mutta myös polvilumpion ja reisiluun välisellä alueella. Tällaista kipua voi esiintyä erityisesti polvia taivuttaessa tai ojentaessa, hyppiessä, portaissa liikuttaessa tai pitkään istuttaessa polvet koukussa. Polven natiseminen liikkeen aikana on myös mahdollista.

Patellofemoraalinen kipuoireyhtymä viittaa tilaan, jossa kipua koetaan polven etuosassa. Tämä kipu on yleensä seurausta polvilumpion epänormaalista liikkeestä polven taivutuksen aikana.

Epätavallinen liikerata polvilumpiossa voi aiheuttaa vahinkoa muille polven rakenteille, mikä puolestaan saattaa johtaa polvilumpion sisäpinnan kulumiseen, joka tunnetaan kondromalasiana.

Patellofemoraalinen kipuoireyhtymä diagnoosi

Patellofemoraalinen kipu voi olla vaikesti määriteltävä. Diagnoosi tehdään yleensä karsimalla pois muita mahdollisuuksia. Tarkan anamneesin ja kliinisen tutkimuksen avulla voidaan yleensä saavuttaa melko luotettava diagnoosi.

Joissakin tapauksissa magneettikuvaukseen turvaudutaan muiden aiheuttajien sulkemiseksi pois.

Patellofemoraalinen kipu – syyt

Patellofemoraalisen kivun ilmenemiseen vaikuttavat monet tekijät. Yksi keskeinen syy voi olla alueen hallinnan puute, joka johtaa toiminnalliseen heikkouteen. Tämä voi johtua lonkan loitontajien, ulkokiertäjien ja vastus medialis oblique -lihaksen, joka sijaitsee reiden sisäsyrjällä ja auttaa ohjaamaan polvilumpiota reisiluun uraan, heikkoudesta.

Myös jalkaterän ja nilkan alueen hallinta on olennainen tekijä polvilumpion asennon kannalta. Esimerkiksi lattajalkaisuuden on havaittu lisäävän riskiä patellofemoraaliseen kipuun.

Patellofemoraalisen kivun yleinen syy on polvilumpion liukuminen epänormaalisti reiden uran reunalla. Kun hallinta on heikkoa, polvilumpio saattaa ohjautua uran ulkoreunalle, mikä voi pahentaa oireita.

Vaiva esiintyy yleisimmin aktiivisesti urheilevilla ja varsinkin sellaisilla jotka keskittyvät vain yhteen urheilulajiin.

Patellofemoraalinen kipu ehkäisy

Patellofemoraalisen kivun ehkäisyssä jon keskeistä välttää liikaa kuormitusta. Lisäksi liikehallinnan parantaminen ja suoritustekniikan säätäminen voivat olla avainasemassa kivun estämisessä.

Patellofemoraalinen kipu hoito

Ensimmäinen vaihe hoidossa on yleensä konservatiivinen lähestymistapa, joka sisältää räätälöidyn kuntoutuksen. Oireyhtymän taustalla olevat syyt selvitetään huolellisesti, ja niiden perusteella räätälöidään sopiva harjoitusohjelma.

Rasituksen vähentäminen kivun mukaan on usein olennainen osa hoitoa. Lisäksi on suositeltavaa arvioida jalkaterän asentoa mahdollisten pohjallisten tarpeen määrittämiseksi.

Yleensä ennuste on positiivinen, mutta joissakin tapauksissa hoito voi olla pitkäkestoinen ja haastava, jopa useita vuosia kestävä. Vaikka oireyhtymä itsessään on vaaraton, kipu voi vaikeuttaa arkielämää merkittävästi.

Milloin fysioterapiaan?

Patellofemoraalisen kivun kohdatessa moni miettii, milloin on oikea aika hakeutua fysioterapiaan. Fysioterapia on erityisen hyödyllistä, kun koetaan toistuvaa tai säännöllistä polven etuosan kipua, joka ei ole akuuttia eikä liity vakavaan vammaan.

Kivun tunnistaminen ja ajoitus fysioterapiaan hakeutumiselle ovat tärkeitä. Mikäli koet polvessasi toistuvaa tai pitkittynyttä kipua, erityisesti toiminnassa kuten kyykistyessä, juostessa tai portaiden nousussa, on syytä harkita fysioterapian aloittamista.

Jos kipu haittaa normaalia liikkumista, kuten kävelyä, portaiden nousua tai urheilusuorituksia, fysioterapiaan tulisi hakeutua. Fysioterapeutti voi arvioida liikehallintaa, lihastasapainoa ja tarvittaessa ohjata harjoitteita, jotka auttavat parantamaan polven toimintaa ja vähentämään kipua.

Varaa tästä aikasi fysioterapiaan Askelklinikalle.

Milloin lääkäriin?

Patellofemoraalinen kipu on yleinen vaiva, joka ilmenee polven etuosassa ja voi vaikeuttaa monia arkipäivän toimintoja. Vaikka monet kiputilat voidaan hoitaa itse tai fysioterapian avulla, on tärkeää tunnistaa, milloin lääkärin konsultaatio on tarpeen.

Lääkäriin tulisi hakeutua, mikäli kipu on jatkuvaa, pahenevaa tai rajoittaa merkittävästi liikkumista. Myös, jos kipuun liittyy turvotusta, punoitusta tai lämpöä polven alueella, on syytä kääntyä lääkärin puoleen. Samoin, jos oireet eivät helpota itsehoidosta tai fysioterapiasta huolimatta muutaman viikon kuluessa, on lääkärissä käynti suositeltavaa.

Lääkäri voi tehdä tarkempia tutkimuksia, kuten röntgen- tai magneettikuvauksia, arvioidakseen polven tilan ja määrittääkseen sopivan hoitosuunnitelman.

Fysioterapeutti patellofemoraalinen kipu

Liike on lääkettä kaikissa muodoissaan. Terapeuttinen harjoittelu fysioterapeutin johdolla on ensiarvoista. Fysioterapeutti arvioi tilanteesi ja laatii yksilöllisen kuntoutusohjelman, joka keskittyy kivun syiden hoitoon ja ennaltaehkäisyyn.

Fysioterapia voi sisältää lihasten vahvistamista, liikkuvuuden parantamista ja liikehallinnan korjaamista, sekä ohjeistusta kuormituksen säätelyyn. Aikainen puuttuminen ja oikeanlainen hoito voivat nopeuttaa toipumista ja vähentää uusiutumisen riskiä.

Usein kysyttyä patellofemoraalinen kipu

Missä kohdassa on Patellofemoraalinen kipu?

Patellofemoraalinen kipu on kipua polvilumpion alueella. Kipu voi aiheutua polvilumpion ja reisiluun välisen nivelen ongelmista tai ympäröivän pehmytkudoksen ärtymisestä.

Tarvitaanko Patellofemoraaliseen kipuun fysioterapiaa?

Patellofemoraaliseen kipuun auttavat usein yksinkertaiset hoidot, kuten lepo ja jää. Mutta joskus patellofemoraalinen kipu tarvitsee fysioterapiaa.

Mikä aiheuttaa Patellofemoraalisen kipuoireyhtymän?

Patellofemoraalinen oireyhtymä aiheutuu tiettävästi polvilumpion ja reisiluun välillä olevan nivelen liiallisesta rasituksesta. Tälle voi olla useita syitä, kuten lihasten jäykkyys tai heikkous, polven ja nilkan virheasennot sekä voimakas kuormitus. Kipu ilmenee tyypillisesti polvilumpion alueella tai sen ympärillä.

Mistä tietää onko patellofemoraalinen kipuoireyhtymä?

Patellofemoraalisessa kipuoireyhtymässä kivun paikantuminen polvilumpion alueelle tai sen lähelle on tyypillistä. Kivun voi huomata erityisesti, kun polvea koukistetaan tai ojennetaan, hypätessä, kävellessä portaita tai istuessa pitkiä aikoja polvet taivutettuina. Toisinaan polven natisemista voi esiintyä liikkeessä. Tämä kiputila on monimutkainen ja yleensä sen diagnosointi tapahtuu muiden mahdollisten syiden pois sulkemisen kautta.

Miten ilmenee patellofemoraalinen kipuoireyhtymä?

Patellofemoraalisessa kivussa polvikipu lisääntyy usein juoksussa, portaita ylös tai alas kävellessä, pitkiä aikoja istuessa tai kyykyssä. Kipu, joka keskittyy polvilumpion alueelle tai sen ympäristöön voi olla merkki patellofemoraalisesta kipuoireyhtymästä. Kipu voi ilmetä erityisesti, kun taivutetaan tai suoristetaan polvea. Tämän kaltainen kiputila on hankalasti määriteltävissä ja sen diagnoosi tehdään usein sulkemalla pois muita mahdollisia syitä.

Lähteitä

Lue lisää patellofemoraalinen kipu:

Patellofemoraalinen kipuoireyhtymä helpottaa ohjatulla liikuntaharjoittelulla

Terapeuttinen harjoittelu patellofemoraalisessa kipusyndroomassa, Juuso Kekkonen, Sebastian Palomaa, Santtu Sulander