Juoksijan polvi – polven ulkosyrjän kipu

Juoksijanpolvi on rasitusvamma, joka tunnetaan myös nimellä ITBS tai polven ulkosyrjän kipu. Vaiva tuntuu yleensä polven ulkoreunalla, polvinivelen yläpuolella. Juoksijan polven voi aiheuttaa toistuva rasitus ja liiallinen kuormitus. Juoksijanpolvi on yleinen vaiva, joka kohtaa niin kokeneita juoksijoita kuin satunnaisia liikunnan harrastajia.

Artikkelissamme tarkastelemme juoksijanpolven syitä, oireita ja ennen kaikkea, miten sitä voidaan hoitaa ja ennaltaehkäistä.

Juoksijan_polvi_polven_ulkosyrjan_kipu_fysioterapia_Turku_Askeliklinikka_Turku_g

Mikä on juoksijan polvi?

Juoksijan polvi on Tractus iliotibialis -syndrooma, joka tunnetaan myös nimellä iliotibiaalisen kalvon hankausoireyhtymä tai lyhyesti ITBS, on yksi yleisimmistä juoksusta johtuvista vammoista. ITBS:n taustalla on tyypillisesti toistuva hankaus ja liikarasitus, jotka kohdistuvat iliotibiaalikalvon alaosaan ja reisiluun ulomman kärjen (lateraalisen epikondyylin) välille. Tämä tila ilmenee usein polven ulkosyrjän kipuna, joka on seurausta iliotibiaalikalvon ja reisiluun välisen kitkan lisääntymisestä.

Vammassa paine tai hankaus kohdistuu erityisesti reiden alaosan ulkokyhmyyn ja iliotibiaaliseen jännekimppuun, aiheuttaen kiristystä näissä rakenteissa. Tämä johtuu toistuvasta rasituksesta ja liiallisesta kuormituksesta kyseisellä alueella, joka on tyypillistä erityisesti juoksijoille ja muille kestävyysurheilijoille.

Juoksijan polvi oireet

Tyypillisesti juoksijanpolvi ilmenee kipuna polven ulkosyrjässä. Polven koukistuksen yhteydessä voi myös esiintyä naksumisen kaltaisia ääniä. Polvikipu voimistuu yleensä pidempään juostessa ja voi lopulta tehdä juoksemisen mahdottomaksi. Erityisen voimakkaaksi kipu yltyy alamäessä ja nopeaa vauhtia juostessa.

Juoksijan polvi syyt

Syitä juoksijan polvelle voivat olla:

• tekniikkavirheet juoksussa
  • epäsopivat jalkineet
  • kalteva juoksualusta
  • polven alueen anatomiset poikkeamat
  • ylipronaatio tai alipronatoiva jalka
  • polven liiallinen sisäkierto kuormitettaessa
  • lihaskireydet
  • puutteet lihaskunnossa tai -tasapainossa
  • liian nopeasti tapahtuva juoksumäärien tai muun kuormituksen lisäys

Juoksijan polvi ehkäisy

Juoksijan polven hoitomenetelmiä on monia, mutta myös oikeanlaisella harjoittelulla ja ergonomialla on merkittävä rooli tämän kiusallisen vaivan torjunnassa.

Jokaisen aktiivisesti liikkuvan on tärkeää ymmärtää, kuinka oikeanlaiset rutiinit ja varotoimet voivat auttaa välttämään juoksijanpolven.

Näin ehkäiset juoksijan polven

1. Venytä säännöllisesti reiden ulkosivua ja pakaroita.
  2. Vahvista erityisesti lonkan loitontajia ja ulkokiertäjiä.
  3. Lisää harjoitusmääriä maltillisesti.
  4. Juokse kauden alussa alamäissä varovaisesti.
  5. Vaihda usein tien puolta, jos juokset sivuttaiskaltevalla alustalla.
  6. Vahvista jalkaterää, jolloin saa polven sisäkiertoa kuriin.
  7. Jos sinulla on huomattava alaraajojen pituusero, pyydä fysioterapeuttia tasaamaan korotuksella puolieroa.

Juoksijan polvi hoito

Juoksijan polvea voi hoitaa levolla, juoksun sijaan tehtävillä korvaavilla liikuntamuodoilla, kuten kuntopyöräilyllä tai vesijuoksulla, sekä tulehdusta lievittävillä lääkkeillä.

Oireiden lievittämiseen voi myös auttaa ulkoreiden käsittely alaraajoihin erikoistuneen ammattilaisen eli fysioterapeutin toimesta.

Juoksijan polven kuntoutus fysioterapialla

Juoksijan polven kuntoutus fysioterapian keinoin sisältää monipuolisen yhdistelmän toimenpiteitä, joiden tarkoituksena on nopeuttaa paranemista ja ehkäistä vamman uusiutuminen.

Kuntoutuksessa keskeisiä ovat erilaiset venytysharjoitukset, jotka auttavat lievittämään kireyttä ja parantamaan liikkuvuutta alaraajojen lihaksissa.

Fysioterapeutti voi käyttää kinesioteippausta tukemaan polvea ja vähentämään kipua sekä parantamaan lihasten toimintaa.

Erikoistuneet harjoitteet keskittyvät alaraajojen vahvistamiseen ja stabiliteetin parantamiseen. Käytössä voi myös olla polvituki, joka auttaa tukemaan ja suojaamaan polvea juostessa ja muissa aktiviteetteissa, vähentäen rasitusta polvessa.

• Juoksijan polvi venytys
  • Juoksijan polvi kinesioteippaus
  • Juoksijan polvi harjoitteet
  • Polvituki juoksijan polvi

Milloin lääkäriin?

Juoksijan polven oireiden yhteydessä on syytä hakeutua lääkärin vastaanotolle, jos kipu on jatkuvaa ja merkittävästi haittaa päivittäistä toimintaa tai jos kipu ei helpota levolla ja omatoimisilla hoitokeinoilla, kuten venyttelyllä ja vahvistusharjoituksilla.

Lisäksi lääkäriin on syytä mennä, jos polvessa ilmenee turvotusta, punoitusta tai lämpöä, mikä voi viitata tulehdukseen tai muuhun vakavampaan tilaan. Myös jos kivun syy on epäselvä tai jos kipu pahenee ajan kuluessa, on tärkeää saada ammattilaisen arvio tilanteesta.

Juoksijan polvi fysioterapeutti

Alaraajafysioterapeuttimme ovat erikoistuneet juoksijan polven kuntouttamiseen. Varaa aika alaraajatutkimukseen jossa selvitämme vaivan syyt ja teemme hoitosuunnitelman.

Juoksijan polvi on yleinen vaiva, jossa fysioterapeutin asiantuntemus on korvaamaton. Fysioterapia keskittyy kivun lievittämiseen ja toimintakyvyn palauttamiseen, tarjoten räätälöityjä harjoitteita vahvistamaan alaraajojen lihaksia ja parantamaan liikkuvuutta.

Fysioterapeutti voi myös opastaa oikeanlaisessa venyttelyssä ja kinesioteippauksen käytössä. Lisäksi hän neuvoo ergonomisissa juoksutekniikoissa ja auttaa tunnistamaan mahdolliset liikunnalliset riskitekijät, joiden avulla voidaan ennaltaehkäistä juoksijanpolven uusiutumista. Yksilöllinen ohjaus ja seuranta ovat avainasemassa juoksijanpolven tehokkaassa hoidossa.

Tarvitsetko apua? Varaa aika alaraajatutkimukseen

Alaraajatukimuksessa urheiluvammoihin erikoistuneet fysioterapeuttimme selvittää ongelmien juurisyyt ja tekee sinulle hoitosuunnitelman, jonka avulla selätetään kivut ja ongelmat. Varaa aika nyt alaraajatutkimukseen.

Usein kysyttyä

Miksi juokseminen sattuu polviin?

Juoksijanpolven yleisimmät aiheuttajat ovat harjoitusmäärien nopea lisääminen, juokseminen liukkailla tai epätasaisilla pinnoilla, sekä jalkaterän tai nilkan epäoptimaalinen asento, kuten yleinen ylipronaatio. Lisäksi juoksijan polvea voivat edistää tietyt juoksutekniikat, kuten esimerkiksi alamäessä tehtävät spurttiharjoitukset, jotka lisäävät polviin kohdistuvaa rasitusta.

Mikä aiheuttaa kipua polven ulkosyrjällä?

Polven ulkosyrjän kipu voi olla seurausta juoksijanpolvesta, alaselästä säteilevästä kivusta tai polven nivelrikosta, joka voi olla erityisesti ikääntyneillä. Trauman seurauksena voi myös kehittyä esimerkiksi nivelkierukan tai ruston vaurioita, jotka aiheuttavat kipua.

Mikä auttaa juoksijan polveen?

Juoksijan polven kivun lievittämiseksi suositellaan lepoa sekä juoksun tilalle muita liikuntamuotoja, kuten kuntopyöräilyä tai vesijuoksua, jotka rasittavat polvea vähemmän. Tulehdusta lievittävät lääkkeet voivat myös auttaa vähentämään kipua ja ärsytystä. Lisäksi fysioterapialla voidaan saada hyviä tuloksia.

Onko jokin muu polvivaiva?

Tutustu muihin oppaisiimme

Lähteet

Hyppääjän ja juoksijan polvi : Kuntoutusopas Mikkonen, Tanja; Nissinen, Olivia, 2018